تقلب در کولر‌های گازی قاچاق بازار

1403/03/23

تقلب در کولر‌های گازی قاچاق بازار
رییس اتحادیه لوازم خانگی مشهد با اشاره به اینکه قیمت کولر آبی از سال گذشته تغییر قیمت نداشته است، گفت: به علت رکود بازار و کاهش توان خرید مردم، کولر آبی زیر قیمت تولید به فروش می‌رسد.
سیدرسول ابن‌الرضا اظهار کرد: از دی ماه سال گذشته که مردم به‌مرور خرید کولر گازی را شروع کرده‌اند، افزایش قیمتی روی این کالا اعمال نشده است. تغییر قیمت‌های موجود نیز مربوط به تسویه‌حساب‌هاست.

وی با بیان اینکه کولرهای گازی خارجی موجود در بازار، قاچاق هستند، گفت: به‌دلیل تشدید نظارت اتحادیه، اتاق اصناف و اداره صمت روی کالا‌های قاچاق، کولر گازی قاچاق در بازار کم است. کولر‌های گازی خارجی درج‌شده روی وب‌سایت‌ها نیز کولر‌های قاچاق هستند.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی مشهد با اشاره به اینکه تا جایی که در توان داریم، به مردم اطلاع‌رسانی می‌کنیم، ادامه داد: بی‌اطلاعی مردم از وجود کولر‌های گازی قاچاق در بازار باعث شده است تا مشکلاتی برای آن‌ها به وجود آید.

وی به مشکلات کولر‌های گازی قاچاق در بازار اشاره و عنوان کرد: انرژی مشخص‌شده بر روی برچسب انرژی تمامی کولر‌های گازی قاچاق تقلبی است. برای مثال اگر برچسب انرژی A روی آن درج شده، ممکن است انرژی B و C را هم نداشته باشد.

ابن‌الرضا افزود: علاوه بر غیراستانداردبودن بحث انرژی، موتور این کولر‌ها نیز متناسب با نوع کولر نیست؛ مثلاً شکایت‌هایی داشته‌ایم که دستگاه باز شده و موتور ۲۴۰۰۰ برداشته شده و موتور ۱۸۰۰۰ روی آن نصب شده است؛ این یعنی تقلب.

وی با اشاره به اینکه برند بسیاری از کولر‌های گازی قاچاق نیز واقعی نیست، گفت: کولر‌های گازی با برند‌های اروپایی و کره‌ای موجود در بازار در واقع کولر‌های چینی است که از لحاظ کیفیت، بدترین شرایط را دارند. این موضوع آزمایش شده و مدارک آن نیز موجود است. متأسفانه بسیاری از مردم به‌سبب ناآگاهی از این موضوع، اقدام به خرید کولر‌های قاچاق می‌کنند.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی مشهد به مردم توصیه کرد که کولر‌های تولید داخل را خرید کنند و گفت: کالا‌های داخلی گارانتی و خدمات پس از فروش دارند و کوچک‌ترین بی‌تعهدی از سوی تولیدکنندگان یا فروشندگان، برخورد جدی تعزیرات حکومتی را درپی دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تولیدکنندگان با استاندارد‌های اجباری تولید می‌کنند، گفت: به این معنا که تولیدکنندگان نمی‌توانند کالایی با انرژی B یا C تولید کنند و به علت مصرف برق کمتر، مجبور به تولید کالا با بالاترین سطح انرژی یعنی A هستند. اغلب موتور‌های کولر‌ها نیز اینورتر هستند که برق کمتری مصرف کنند.

ابن‌الرضا با اشاره به افزایش کیفیت برند‌های لوازم خانگی در سال‌های اخیر بیان کرد: در حال حاضر کیفیت حرف اول را در خرید مردم می‌زند و تولیدکننده نیز ناچار به تولید کالای باکیفیت است. مردم حتی کالای بی‌کیفیت با قیمت کمتر را هم نمی‌خرند.

شهرآرانیوز
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما