برچسب انرژی چه کاربردی دارد؟

1403/03/20

برچسب انرژی چه کاربردی دارد؟
با درنظر داشتن برچسب انرژی کالاها می‌توان انتخاب آگاهانه‌تری در خرید لوازم خانگی داشت.
برچسب انرژی میزان مصرف انرژی لوازم برقی را نشان می‌دهد. این برچسب شامل ۷ فلش رنگی است که روی هر رنگ به‌ترتیب حروف انگلیسی A، B، C، D، E، F، G نوشته شده است.

حرف A کمترین میزان مصرف انرژی را نشان می‌دهد و حرف G نشان‌دهنده بیشترین میزان مصرف انرژی است. بنابراین برچسب مصرف انرژی به شما کمک می‌کند تا هنگام خرید لوازم برقی، وسایلی را انتخاب کنید که نسبت به بقیه کم‌مصرف‌تر هستند.

اطلاعات پنهان در برچسب انرژی

برچسب انرژی معمولا روی اکثر لوازم الکترونیک دیده می‌شود. روی این برچسب اطلاعات مهمی درباره میزان مصرف برق دستگاه، مدل دستگاه، شرکت سازنده و سایر موارد قرار گرفته است. این اعداد و اطلاعات از حروف A تا G روی برچسب نوشته می‌شوند.

هر کدام از این حروف و نوشته‌ها معنای مخصوص به‌خود را دارند و با نوارهایی با رنگ‌های متفاوت نمایش داده می‌شوند. بالای جدول حرف A قرار دارد که بیانگر کمترین میزان مصرف انرژی دستگاه است و پایان آن نیز حرف G قرار گرفته و مصرف بالای برق وسیله را نشان می‌دهد. بنابراین قبل از خرید لوازم برقی بهتر است برای مصرف کمتر انرژی به برچسب آن توجه کافی داشته باشید.

تضمین‌کننده اصالت کالا

با درنظر داشتن برچسب انرژی کالاها می‌توان انتخاب آگاهانه‌تری داشت، زیرا مشتریان با بررسی مقدار مصرف و نکات ذکرشده روی برچسب انرژی با توجه به نیازهای خود، انتخاب درست‌تری دارند. همچنین وجود اطلاعاتی مانند مشخصات شرکت تولید کننده، علامت استاندارد، علامت تجاری و مدل دستگاه تا حدودی تضمین‌کننده اصالت یک کالا هستند.

انتخاب دستگاه با توجه به رتبه انرژی

اگر به‌دنبال صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ها هستید، دستگاه‌هایی با رتبه A+ یا بالاتر را انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که قیمت اولیه دستگاه‌های با رتبه انرژی بالاتر ممکن است بیشتر باشد، اما در طول زمان با کاهش هزینه‌های انرژی جبران می‌شود. برای مقایسه دقیق مصرف انرژی دستگاه‌های مختلف، به مصرف سالانه انرژی توجه کنید نه فقط به رتبه انرژی.

تفاوت مصرف انرژی A با A+ چیست؟

تفاوت مصرف انرژی بین رتبه‌های A و A+ در لوازم خانگی، کاهش مصرف انرژی است. به این معنی که دستگاه‌های با رتبه A+، مصرف انرژی کمتری نسبت به دستگاه‌های با رتبه A دارند.

میزان دقیق این کاهش مصرف، به نوع دستگاه بستگی دارد؛ برای مثال:

در یخچال‌ها، رده A+ حدود ۲۰ درصد مصرف انرژی کمتری نسبت به رده A دارد.

در لامپ‌های LED، رده A+ حدود ۵۰ درصد مصرف انرژی کمتری نسبت به رده A دارد.

برچسب‌های انرژی، اطلاعات دیگری را نیز نمایش می‌دهند، مانند:

مصرف سالانه انرژی: این عدد نشان می‌دهد که دستگاه در یک سال چقدر انرژی مصرف می‌کند.

ظرفیت: این عدد نشان می‌دهد که دستگاه چه حجمی دارد.

میزان صدا: این عدد نشان می‌دهد که دستگاه چقدر صدا تولید می‌کند.

با توجه به این اطلاعات، می‌توانید دستگاهی را انتخاب کنید که مصرف انرژی کم، ظرفیت مناسب و میزان صدای کم داشته باشد.

همشهری آنلاین

برچسب ها:

برچسب مصرف انرژی 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما