لوازم خانگی، دومین صنعت پیشران کشور

1403/03/13

لوازم خانگی، دومین صنعت پیشران کشور
ابهری، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی می‌گوید تولیدکننده داخلی توان رقابت با کالای مشابه خارجی خود را دارد به شرط اینکه مزیت‌هایی که در اختیار تولیدکننده خارجی است در اختیار تولید کننده داخلی هم قرار بگیرد.
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت‌: برنامه ریزی کردیم تا تولید امسال لوازم خانگی را به ۲۲ میلیون دستگاه افزایش دهیم که علاوه بر تامین نیاز داخل، مازاد آن صادر شود.

عباس ابهری با بیان اینکه هم اکنون ۹۰ درصد لوازم خانگی مورد نیاز کشور را تولیدکنندگان داخلی تامین می کنند، افزود: پارسال ۲۰ میلیون دستگاه لوازم خانگی تولید شد که در مقایسه با تولید ۱۳ میلیون دستگاهِ ۴ سال گذشته، حدود ۶۵ درصد افزایش داشته است.

وی همچنین درباره میزان عمق ساخت داخل محصولات لوازم خانگی گفت: عمق ساخت داخل یخچال و فریزر ۶۰ درصد، کولر آبی ۹۵ تا ۱۰۰ درصد (اگر موتر BLDC باشد درصد ساخت داخل کمی پایین می‌شود) بخاری ۹۷ درصد، تلویزیون ۳۰ درصد، لباسشویی ۶۵ درصد، ظرفشویی ۴۵ درصد، لوازم خانگی کوچک، ۴۵ درصد، پکیج ۷۰ درصد، کولرگازی ۳۰ درصد، آبگرمکن ۷۵ درصد و اجاق گاز ۸۰ درصد است.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی، قیمت گذاری دستوری را یکی از مشکلات عمده این صنعت برشمرد و گفت: در حوزه لوازم خانگی که جز کالای اساسی محسوب نمی‌شود متولیان امر با سیاست‌های محدود کننده، تولیدکننده را تحت فشار قرار می‌دهند با این وجود و بعد از گذشت ۷۰ روز از سال جدید همچنین تورم ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت مواد اولیه و هزینه‌های سربار، هنوز به هیچ واحد تولیدی مجوز تغییر قیمت داده نشده است.

ابهری چالش بعدی صنعت لوازم خانگی را تخصیص ندادن به موقع منابع ارزی نام برد و افزود: گردش مالی این صنعت سالانه ۶ تا ۷ میلیارد دلار است که بخشی از این گردش شامل اختصاص ارز برای تامین قطعات از خارج کشور است.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: با توجه به سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی و همکاری نکردن وزارت صمت، تولیدات برخی از شرکت‌ها به دلیل عدم به موقع تخصیص ارز، متوقف شده و در عمل نمی‌توانند ثبت سفارش کنند و در مواردی هم که کالا ثبت سفارش شده، به دلیل اینکه هنوز تخصیص ارز صورت نگرفته، در گمرک انبار شده و صاحب کالا باید هزینه ماندگاری در انبار گمرک را پرداخت کند.

ابهری نبود برنامه‌های راهبردی را علت اصلی حمایت نشدن از تولیدکنندگان عنوان کرد و گفت: تا زمانیکه در صنعت، برنامه راهبردی تدوین و اجرا نشود نمی‌توان توقع رونق تولید و صادرات داشت البته تولید برخی از قطعات لوازم خانگی در کشور هم صرفه اقتصادی ندارد.

وی گفت: متولی اصلی تدوین برنامه‌های راهبردی صنعت لوازم خانگی وزارت صمت و دفتر تخصصی لوازم خانگی است به شرطی که از مجاری درستی مشورت بگیرد البته مشکل اصلی وجود تعدد انجمن هاست که باعث چند صدایی در این صنعت شده است.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی افزود: برای فعالیت‌های بین المللی، باید بتوانیم مزیت‌های رقابتی را به بازار‌های بین المللی اعلام کرد به طور نمونه وقتی محصولی در بازار‌های رقابتی عرضه می‌شود مزیت‌هایی مانند، فناوری، کیفیت، دوام، قیمت مناسب و خدمات پس از فروش کالا باید معرفی شود.

ابهری با اشاره به اینکه هنوز نتوانسته ایم دوام و کیفیت کالا را به مشتریان خارجی اثبات کنیم افزود: لازمه اثبات کردن، سرمایه گذاری و حمایت است که متاسفانه هنوز زیرساخت‌های آن در کشور ایجاد نشده است.

وی گفت: ممنوعیت واردات کالا‌های مشابه تولید داخل تنها مزیتی است که متولیان اعلام می‌کنند. در مقابل هم مواد اولیه فولادی و پتروشیمی مورد نیاز تولیدکننده به قیمت جهانی ارائه می‌شود و هم هیچ تخفیفی در هزینه‌های آب، برق و گاز، وجود ندارد. ارز هم به صورت قطره چکانی به تولید کننده تحصیص داده می‌شود، فرایند ترخیص کالا از گمرک زمانبر است ضمن اینکه هیچ تخفیقی درپرداخت مالیات هم صورت نمی‌گیرد بنابراین در عمل حمایتی از تولید کننده نمی‌شود.

ابهری اضافه کرد: در شرایطی اجازه واردات قطعات و اجزای لوازم خانگی داده می‌شود که چالش‌هایی مانند تخصیص ندادن به موقع ارز، مشکلات نقل و انتقال ارزی به دلیل تحریم، فرایند زمانبر ترخیص کالا از گمرک و هزینه‌های نگهداری کالا در گمرک پابرجاست.

توان رقابت کالا‌های داخلی با نمونه خارجی

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی افزود: تولیدکننده داخلی توان رقابت با کالای مشابه خارجی خود را دارد به شرط اینکه مزیت‌هایی که در اختیار تولیدکننده خارجی است در اختیار تولید کننده داخلی هم قرار بگیرد.

ابهری با بیان اینکه هم اکنون تولیدکنندگانی در کشور وجود دارند که در پنج تا شش سال اخیر رشد قابل توجهی کردند گفت: متاسفانه برخی از تولیدکنندگان زیر پله ایی و افراد سودجو، به اسم تولیدکننده، قطعات بی کیفیتِ قاچاق را مونتاژ می‌کنند و به این ترتیب کیفیت کالا‌های ساخت داخل را زیر سوال می‌برند.

وی افزود: برای صنعت لوازم خانگی، ترسیم نقشه راهبردی و برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت نیاز است، که اگر نباشد حتما مسیر به بیراهه ختم می‌شود.

ابهری گفت: صنعت لوازم خانگی دومین صنعت پیشران کشور است، اشتغال پایدار ایجاد می‌کند، باعث رونق بسیاری از صنایع دیگر می‌شود و به نوعی موتور محرک است از این رو این صنعت باید بیشتر حمایت شود.

وی پیشنهاد داد برای موفقیت در این صنعت، باید در بازه زمانی سه تا پنج ساله، افق گذاری‌های منطقی انجام و استاندارد‌ها مشخص شود همچنین تعریف‌های منطقی در اختیار تولیدکنندگان قرار داده شود و برای هر واحد تولیدکننده‌ای نقشه راهی ترسیم و از تولید کننده حمایت صد در صدی شود.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: یکی از مزیت‌هایی که در حوزه صنعت لوازم خانگی وجود دارد انحصاری نبودن آن به علت تعدد واحد‌های تولیدی است؛ مزیت دیگری که در کشور حاکم است دولت و حاکمیت مانع سرمایه گذاری نمی‌شود بنابراین در چنین شرایطی، باید تولیدکنندگان را درست هدایت کرد به طور نمونه برخی از تولیدکنندگان خرد را به سمت تولید قطعات یا تامین کننده قطعات شرکت‌های دیگر سوق داد یا اینکه در شرکت‌های بزرگ تجمیع کرد، زیرا با تلفیق و تجمیع واحد‌های کوچکتر، می‌توان از ظرفیت‌های خالی همه واحد‌های تولیدی استفاده کرد و هویت اصولی و منطقی تری برای شرکت‌های تولیدی متصور شد.

ابهری اضافه کرد: با این روش در پایان افق سه ساله یا پنج ساله، تعداد شرکت‌های تولیدی لوازم خانگی مطرح، به صورت خودکار مشخص می‌شود و بقیه واحد‌های تولیدی یا در شرکت‌های مطرح ادغام یا تبدیل به واحد قطعه ساز می‌شوند یا اینکه نوع فعالیت خود را تغییر می‌دهند که این قانون تجارت و صنعت در همه جای دنیا رایج است.

وی با اشاره به اینکه نرخ تعرفه به تنهایی مشکل را حل نمی‌کند و باید اصلاح شود گفت: تعرفه زمانی می‌تواند کمک کند که مشکل قاچاق وجود نداشته باشد؛ در بازار ۶ تا ۷ میلیارد دلاری صنعت لوازم خانگی، ۲۰ تا ۲۵ درصد قاچاق صورت می‌گیرد به عبارتی سالانه حدود یک و دو دهم میلیارد دلار گردش مالی قاچاق لوازم خانگی است.

ابهری افزود: راه برخورد با این پدیده، کنترل سرچشمه‌های اصلی است که در لب مرز‌ها قرار دارند؛ قاچاق معلول تصمیم گیری اشتباه است و زمانی شکل می‌گیرد که سیاست گذاری غلط باشد.

محصولات لوازم خانگی استاندارد لازم را دارد

ابهری با اشاره به اینکه محصولات لوازم خانگی استاندارد لازم را دارد و هم اکنون کالای باکیفیت به بازار عرضه می‌شود گفت: تولیدکننده داخلی توانایی رقابت دارد به شرطی که در شرایط یکسانی با تولیدکننده خارجی قرار بگیرد، متاسفانه از تولیدکننده داخلی حمایت‌های لازم نمی‌شود،، زیرا تولید کنندگان دسترسی آزاد به منابع ارزی، منابع بانکی و معافیت‌های مالیاتی ندارند.

وی با بیان اینکه نگاه استاندارد به محصولات لوازم خانگی از “کل به جز است نه از جز به کل” افزود: برخی از قطعات لوازم خانگی کیفیت لازم را ندارد که باید کنترل‌ها و نظارت‌ها دقیقتر شود.

ابهری در بخشی از صحبت‌های خود، به فعالیت افرادی سودجو که در فضای مجازی خود را نماینده لوازم خانگیِ دارای نام و نشان معرفی می‌کنند اشاره کرد و گفت: این افراد نماینده واقعی نیستند و متقاضیان دریافت خدمات پس از فروش حتما از طریق پایگاه اینترنتی آن نمایندگی، نیاز خود را پیگیری کنند.

تشکیل انجمن ملی خدمات پس از فروش

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ادامه داد: اواخر سال گذشته انجمن ملی خدمات پس از فروش کشور ذیل اتاق بازرگانی ثبت شد تا خدمات پس از فروش استاندارد قانون‌مند ایجاد شود و این خدمات شامل صنعت خودرو، لوازم خانگی، گوشی تلفن همراه، تبلت و … می‌شود؛ بر این اساس در حوزه خدمات پس از فروش، اتفاق خوبی در حال رخ دادن است که حقوق مصرف کننده، حقوق تولیدکننده و حقوق توزیع‌کننده کاملا مشخص است و طبق دستو العمل لحاظ شده، خدمات ارائه می‌شود.

صدا و سیما
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما