بازتاب اتفاقات سیاسی در بازار

1403/03/08

یک گام تا تعطیلی خرده‌فروشان لوازم خانگی
بازتاب اتفاقات سیاسی در بازار
فعالان بازار لوازم خانگی معتقدند که جریانات و اتفاقات سیاسی به صورت مستقیم روی بازار تاثیر می‌گذارد.
بررسی‌های میدانی در فروردین ماه و پس از حمله ایران به اسرائیل حاکی از توقف معاملات در بازار لوازم خانگی بود و فروشندگان تنها حاضر بودند به صورت دلاری لوازم خانگی وارداتی را بفروشند.


با توجه به ناپایدار بودن قیمت‌ها بعضی از فروشندگان کالای‌های وارداتی مورد تقاضای مشتری را به دلار یا درهم می‌فروشند. یکی از فروشندگان به «اکونگار» گفته بود: «همه محصولات وارداتی تقریبا به دلار یا درهم فروخته می شود. از آنجا که حواله‌های ارزی بیشتر با درهم انجام می شود فروشندگان نیز مایلند با این دو ارز کالاها را بفروشند.»

هر اتفاقی در سیاست داخلی و خارجی ایران بیفتد در بازارها نمود پیدا می کند. قبلا میزان تاثیرگذاری سیاست ها بر بازار این مقدار نبود، اما امروز ثانیه‌ای روی بازار ارز و طلا تاثیر می گذارد و بازار ارز هم سایر بازارها را متاثر می کند. فروش، عدم فروش، افزایش یا کاهش قیمت، تنوع سبد کالایی و حتی برنامه ریزی‌ها برای آینده به سیاست‌ها وابسته شده است.»


به گفته فعالان بازار لوازم خانگی این شرایط تولیدکنندگان را هم متاثر کرده است. آنهایی که به ما کالا می فروختند فعلا از هرگونه فروشی خودداری می کنند.

فروش دلاری لوازم خانگی وارداتی در ایران به دلایل زیر انجام می‌شود:

1. تأمین نیازهای بازار: برخی از لوازم خانگی، مثل لوازم الکترونیکی، لوازم آشپزخانه و ... در ایران تولید نمی‌شوند یا تولیدات داخلی نیاز بازار را پوشش نمی‌دهد. بنابراین، واردات این محصولات از کشورهای دیگر از جمله با استفاده از دلار صورت می‌گیرد.

2. کیفیت بالا: برخی از محصولات خارجی به علت کیفیت بالا و فناوری پیشرفته‌تر، در بازار ایران تقاضای بالایی دارند. بنابراین، فروش دلاری این محصولات می‌تواند جذاب و مطلوب باشد.

3. تنوع محصولات: واردات لوازم خانگی از کشورهای دیگر، تنوع بیشتری در بازار ایران ایجاد می‌کند و به مصرف‌کنندگان امکان انتخاب بین گزینه‌های مختلف را می‌دهد.

4. تأثیرات اقتصادی: نوسانات نرخ ارز و تغییرات در قیمت دلار ممکن است باعث شود که فروش دلاری لوازم خانگی وارداتی در ایران جذاب‌تر شود. به عنوان مثال، در صورت کاهش نرخ ارز، قیمت لوازم خانگی وارداتی کاهش پیدا می‌کند و مصرف‌کنندگان به راحتی می‌توانند این محصولات را خریداری کنند.

5. تأثیرات سیاسی: تحریم‌ها و تغییرات سیاسی نیز ممکن است باعث شود که فروش دلاری لوازم خانگی وارداتی در ایران رونق بگیرد، زیرا این تغییرات ممکن است باعث کاهش تولید داخلی و افزایش وابستگی به واردات شود.

به طور کلی، فروش دلاری لوازم خانگی وارداتی در ایران به عوامل مختلف اقتصادی، سیاسی و بازاری بستگان دارد که تأثیرات متعددی بر آن دارند.

هشدار در مورد فروش دلاری لوازم خانگی

چندی پیش خبرگزاری بازار در رابطه با فروش دلاری لوازم خانگی در کشور عشدار داد. مهدی امیدوار، سخنگوی اتاق اصناف ایران پیرامون اقدام برخی واحد‌‌‌‌‌های صنفی فعال در حوزه لوازم خانگی مبنی بر فروش دلاری محصولات خود اظهار کرد: این اقدام تخلف است؛ لذا، در صورت مشاهده آن برای بار نخست به واحد صنفی متخلف تذکر داده می‌شود، اما با تکرار مجدد این امر در دفعات بعدی، واحد صنفی مدنظر پلمب می‌‌‌‌‌شود. در این میان بعضا مواردی هم وجود دارد که در همان دفعه نخست با تشخیص مقام قضایی حکم پلمب آن فروشگاه صادر و سپس توسط مجریان امر اجرا می‌شود.

او تصریح کرد: تاکنون گزارش‌‌‌‌‌های تلفنی متعددی درباره خرید و فروش ملک، خودرو یا لوازم خانگی سنگین با استفاده از رمزارز، سکه طلا یا دلار به اتاق اصناف ایران منتقل شده، اما با وجود این تا به حال گزارش حضوری پیرامون این مساله به ما ارسال نشده است.

سخنگوی اتاق اصناف ایران ادامه داد: تمامی معاملات باید بر اساس پول رایج کشور صورت پذیرد؛ به همین خاطر فروش هرگونه کالا با ابزار پرداختی جز پول ملی تخلف است. فروشندگان تمامی اصناف موظفند که برای عرضه همه کالا‌‌‌‌‌ها فاکتور رسمی صادر کنند؛ لذا، یک واحد صنفی نمی‌تواند در فاکتور فروش خود دلار، سکه یا رمزارز را به عنوان مبنای محاسباتی محصولات خود ذکر کند.

امیدوار در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر اتاق اصناف ایران با استفاده از معاونت بازرسی خود نظارت و توجه‌‌‌‌‌های‌های لازم بر عملکرد اتحادیه‌‌‌‌‌های سراسر کشور به‌ویژه بخش بازرسی آنها را دارد. در صورت ارسال گزارش تخلف از سوی مردم، آن موضوع به سرعت توسط اتحادیه‌‌‌‌‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما