1397/12/21

با حضور جوانان انجام شد؛
توسعه تجارت الکترونیک صنایع دستی
حضور جوانان در عرصه تجارت از جمله تجارت الکترونیک، تولید صنایع دستی و کاربردی کردن صنایع دستی و هنرهای سنتی را شاهد هستیم.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، پویا محمودیان افزود: اکنون اطلاعات 400 هزار نفر در بانک اطلاعاتی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان ثبت شده است.

وی با بیان اینکه تلفیق طراحی های سنتی و مدرن باعث به وجود آمدن طرح هایی جدید شده است افزود: مدل خانه ایرانی از جمله چنین کارهایی است که توانست در این مسیر گام های خوبی بردارد و در چنین خانه ای تمام وسایل به غیر از وسایل الکترونیکی، صنایع دستی هستند که جاذبه بسیاری برای علاقه مندان ایجاد کرده است.

محمودیان با اشاره به اینکه استارت آپ ها نیز به کمک جوانان در بخش های تلفیق طرح های سنتی و مدرن صنایع دستی فعالیت خوبی دارند گفت: ردپای این محصولات در بازار مشهود است.

فعالیت شورای تخصصی احیاء و باز زنده سازی رشته های فراموش شده

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی،​ صنایع دستی و گردشگری گفت: شورای تخصصی احیاء و باز زنده سازی رشته های فراموش شده یا در حال فراموشی به جهت اهمیتی که حفظ صیانت تک تک رشته های صنایع دستی و هنرهای سنتی دارد، برپا شده است.

پویا محمودیان افزود: تلاش می کنیم رشته های صنایع دستی را که در حال فراموش شدن و یا فراموش شده است در این شورا با حضور نمایندگان استان ها حفظ و احیاء کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برای لاک تراشی،​کرباسی بافی و نساجی سنتی (کژین) استان سمنان و هنر شیشه گری فوتی و سفالگری استان گلستان فعالیت های بسیاری انجام شده است.

محمودیان تصریح کرد: تنورسازی،​ چلنگری و حصیر بافی استان زنجان و نقاشی قهوه خانه ای،​ نقاشی لاکی، ​نقاشی پشت شیشه استان قزوین و شال بافی و قفل سازی استان کرمان و رنگرزی سنتی و نقاشی پشت شیشه استان مرکزی نیز تلاش های بسیاری انجام شده است.

وی با بیان اینکه این گوشه ای از تلاش برای حفظ و احیای صنایع دستی استان های مختلف کشور است افزود: تلاش می کنیم گنجینه عظیم سرمایه های هنری ایران را حفظ و به نسل آینده برسانیم.

محمودیان با تأکید بر اینکه صنایع دستی در 11 رشته صادر می شود گفت: چوب و مشتقات، فلزات گرانبها، ​سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، سفال و سرامیک، شیشه های سنتی، پاپیه ماشه، تذهیب، پارچه های قلمکار، نگارگری و مبلمان چوبی از جمله این صنایع است.

وی ادامه داد: گلیم، زیلو و زیرانداز نیز از جمله صنایعی است که در اتحادیه اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس علاقه مندان بسیاری دارد.

محمودیان گفت: خوشبختانه در 9 ماهه امسال از فروردین تا پایان آذر صادرات صنایع دستی با 11 درصد رشد به 190 میلیون دلار رسید و این رقم به غیر از صادرات زیور آلات، فرش و صادرات چمدانی است.

وی ادامه داد: فروش داخلی نمایشگاه های امسال تا قبل از محاسبه فروش سی و یکمین نمایشگاه ملی صنایع دستی با 18 درصد رشد به هزار و 200 میلیارد تومان رسیده است.

محمودیان با بیان اینکه بازارچه های نوروزی طلیعه و شروع بهار برای خانواده صنایع دستی است گفت: در نوروز سال 97، با 49 درصد رشد به بیش از 62 میلیارد تومان رسید که امیدواریم در سال 98 این رقم افزایش چشم گیری پیدا کند.

صداوسیما