رونق تولید مستلزم رفع موانع است

1398/02/14

بررسی چاله های بروکراسی اداری در مسیر تحقق رونق تولید
رونق تولید مستلزم رفع موانع است
دستیابی به رونق تولید مستلزم رفع موانع پیش روی آن است، موانعی که یکی از آنها را باید در بروکراسی پیچیده اداری در ایران جستجو کرد.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، رهبر معظم انقلاب با حلول سال جدید پیرو سنت نهادینه شده در طول قریب به ۲۰ سال گذشته، سال ۱۳۹۸ را تحت عنوان و عبارت رونق تولید نامگذاری فرمودند، شعاری که در صورت تحقق آن به معنای واقعی، بسیاری از مشکلات و نارسایی های اقتصادی کشور مرتفع خواهد شد.

به تبع برای نائل شدن به این هدف خطیر باید موانع پیش روی این ضرورت مرتفع شود، موانعی که یکی از جدی ترین آنها به بروکراسی پیچیده اداری در ایران معطوف می شود، بروکراسی که به مثابه گردابی نفس گیر عرصه را برای فعالیت اقتصادیِ و تولیدی صحیح،طبیعی و اصولی تنگ و محدود می سازد.

بارها و به کرات از زبان فعالان صنعتی، تولیدی و اقتصادی و سرمایه گذارانِ علاقه مند به فعالیت در کشور این سخن و عبارت شنیده شده که بروکراسی اداری باعث شده است آنها، عطای فعالیت در کشور را به لقایش بخشند و در این میان افراد و گروه هایی که با وجود سختی های بسیار به نقش آفرینی در نظام تولید و سرمایه گذاری کشور مبادرت می ورزند، با صرف هزینه های بسیار و مواجِهِه با مشقت های فراوان به تولید یا سرمایه گذاری مبادرت می ورزند.

بروکراسی پیچده اداری،روند و فرآیند تولید در کشور را کُند ساخته است

احمد رضا سلیمی، یکی از فعالان سابق و پیشین حوزه صنعت و تولید با اشاره به لزوم تسهیل فعالیت اقتصادی و صنعتی برای علاقه مندان به فعالیت در بخش های صنعتی و تولیدی در کشور و لزوم رفع موانع پیش روی آنها اظهار کرد: در بسیاری از حوزه‌ها، شاهد بروکراسی پیچیده اداری هستیم، به طوری که برخی فعالیت در این حوزه را به مصلحت نمی دانند و از کار در بخش های مولد صرف نظر می‌کنند.

وی افزود: این مشکل، در هنگام اخذ تسهیلات به وفور دیده می‌شود و بروکراسی پیچیده اداری در بانک‌ها باعث می‌شود دریافت وام و اعتبارات اینچنینی با موانع سنگین و عمیقی همراه شود.

سلیمی در ادامه بیان کرد: فرآیند پیچیده اخذ مجوز برای برخی فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی، موازی کاری‌ها و... از نمونه مصادیق این عارضه محسوب می‌شود و انتظار می‌رود در شرایطی که در طول سالیان اخیر به کرات از سوی رهبر معظم انقلاب بر لزوم توجه به تولید و حمایت از آن تاکید شده در راستای گره گشایی، رفع موازی کاری‌ها و مرتفع سازی موانع پیش رو، تلاش و تدابیر مقتضی لحاظ شود.

سلیمی در ادامه بیان کرد:کم نبوده مواردی که به عنون مثال پیچیدگی‌های اداری باعث شده تا افراد و گروه‌هایی که متقاضی دریافت تسهیلات برای استمرار فعالیت‌های اقتصادی و حل و فصل مشکل کمبود نقدینگی خویش بوده اند، به دلیل پیچیدگی‌های اداری و زمان بر بودن فرآیند تحقق این امر، از اساس قید دریافت تسهیلات را زده اند و همین موضوع بسترساز خاتمه فعالیت آنها شده است.

این فعال صنعتی و تولیدی گفت: شاهد هستیم که برخی دستگاه‌ها و نهاد‌های متولی در بیان، شعار حمایت از تولید، پیروی از رهنمود‌های مقام مظعم رهبری را سر می‌دهند، اما در مقام عمل آنچنان روند صدور پروانه‌ها و مجوز‌های فعالیت را سخت می‌کنند که نمی‌توان بصورت طبیعی به فعالیت اقتصادی یا صنعتی و تولیدی پرداخت.

وی افزود: البته بدون تردید کم نیست مراکز و واحد‌های تولیدی که با وجود بروکراسی پیچیده اداری مشغول به فعالیت هستند، اما یقینا در صورت مرتفع سازی موانع از مسیر و عدم وجود مشکلات ریز و درشت، به مراتب شاهد خروجی نتایج و دستاورد‌های ارزنده تری در سایه این فعالیت‌های می‌بودیم.

دخالت‌های گاه و بیگاه، مانع رونق تولید خواهد شد

چندی پیش، بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران، در گفت و گویی با رسانه‌ها در ارتباط با برخی پیچیدگی‌های موجود در حوزه‌های تولیدی و اقتصادی کشور، عنوان می‌کند: در صورتی که تولیدکنندگان داخلی با برخی موانع داخلی روبرو نشوند، تحقق رونق تولید با سهولت هر چه بیشتری مُیَسَر خواهد شد.

وی در ادامه می‌افزاید: واقعیت این است که برخی دخالت‌های گاه و بی گاه باعث کندی تحقق این امر می‌شود و اگر با قاطعیت در صدد تحقق شعار سال باشیم، باید همه ما همت کنیم و موانع را از مسیر تولید برداریم.

شکوری معتقد است: برخی از این موانع با اصلاح قوانین، برخی دیگر با تغییر قوانین و حذف آنها و بعضا تعریف قوانین جدید و نو، رفع شدنی خواهند بود.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران می‌افزاید: باید زمینه و بستر را به نحوی فراهم کرد که فعال تولیدی قادر باشد در فضایی امن و آرام به فعالیت تولیدی مبادرت ورزد و در بستر آن تولیدات واحد تولیدی خویش را سامان بخشد.

وی افزود: با وجود تحریم‌های خارجی و فشار اقتصادی، بخش خصوصی قادر است مسیر صحیح را بیابد و در مسیر منطقی و اصولی به فعالیت تولیدی، صنعتی و اقتصادی مبادرت ورزد، مشروط و منوط بر این امر که، موانع تولیدی از مسیر فعالان این حوزه برداشته شود.

برخی ادارات و ارگان‌های داخلی، درک صحیحی از شرایط موجود و جنگ اقتصادی دشمنانِ ایران ندارند

مجتبی بهاروند، رئیس کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها در خصوص برخی از موانع تولیدی، پیچیدگی‌های اداری و الزامات رونق تولیدی، بیان کرد: در حال حاضر در کنار تحریم‌های خارجی که با آن مواجه هستیم، شاهد برخی محدودیت‌ها و تحریم‌های داخلی نیز می‌باشیم که کار را برای فعالان تولیدی دشوار کرده است.

وی در ادامه می‌افزاید: ظاهرا برخی (تاکید می‌شود برخی) از ادارات داخلی که با حوزه صنعتی و تولیدی ارتباط دارند، شرایط رکود اقتصادی حاکم بر جامعه، تحریم و فشار‌های خارجی را آنچنان که باید درک نکرده اند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران می‌گوید: برای مثال اداراتی نظیر دارایی، اهمیت چندانی برای این موضوعات قائل نیستند، سازمان تامین اجتماعی و اداره گمرک نیز متوجه تحریم‌ها نیستند و متاسفانه بخشی از ادارات، شرایطی را برای واحد‌های اقتصادی در نظر می‌گیرند که مبرهن است جنگ اقتصادی را در نظر نگرفته اند، اینکه بعضا برای یک خطای کوچک واحد تولیدی در لیست سیاه گمرک قرار می‌گیرد و یا ماندن کالا‌ها در واگن برای چندین روز تا ثابت شود اشتباهی صورت گرفته، از نمونه این نارسایی‌ها به شمار می‌رود و در چنین شرایطی، به زعم بنده کوتاه شدن دست برخی از این ادارات از تولید از ضروریاتی است که باید به آن توجه شود.

وی معتقد است؛ اقتصاد کشور به اصلاحاتی ساختاری نیاز دارد که در صورت تحقق آن، بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد.

تصمیمات خلق الساعه و غیرکارشناسی به تولید لطمه می‌زند

حسین گروسی، عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در تشریح برخی از موانع موجود در مسیر تولید گفت: با وجود برخی از فشار‌ها و تحریم‌های خارجی، بخش قابل توجهی از مشکلات موجود را نیز باید در نارسایی‌های داخلی جستجو کرد، نارسایی‌هایی که ریشه برخی از آن‌ها به تصمیمات غیرکارشناسی و خلق الساعه باز می‌گردد.

وی افزود: در واقع امر، تصمیمات خلق الساعه باعث تحمیل و بروز مشکلات بسیاری در عرصه اقتصادی و صنعتی شده که می‌باید از آن اجتناب کرد و بصورت جِد، از تصمیمات خلق الساعه دوری جُست.

محمد جعفری، رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران نیز در گفت و گویی با رسانه ها، با اشاره به اینکه برخی از سیاست گذاری‌ها به تولید لطمه می‌زند، اینچنین بیان می‌کند که برخی تصمیم گیری‌ها غیرکارشناسی است و همین امر باعث می‌شود اقدامات انجام شده فاقد نتیجه لازم شود.

وی می‌افزاید: تعدد دستور العمل‌ها و تغییرات در این زمینه نیز به خودیِ خود، موید این واقعیت است که کار‌ها و امور، مطابق با اصول و بصورت حرفه‌ای انجام نشده است.

رئیس کمیسیون مدیرت واردات اتاق ایران می‌گوید: ایجاد و لحاظ کردن مشوق‌های لازم برای تولیدکنندگان و ساماندهی واردات اقلام و محصولاتی که کمک حال تولید و تسهیل کننده این امر می‌باشند از دیگر ضروریاتی است که نباید به سادگی از آن عبور کرد.

امید آن می‌رود با همگرایی و همسویی تمامی دستگاه‌های ذی ربط و رفع موانع پیش روی تولید و زدودن قوانین دست و پاگیر از کشور و تعریف و طراحی برنامه‌های اصولی و هوشمندانه، روند تولیدی کشور با دوام و قوام افزون‌تر و سرعت و شتاب هر چه بیشتر، پیش رود که قطعا نتیجه این امر، به رونق تولید و خارج شدن از برخی بن بست‌های پیش روی موجود در این عرصه منتهی خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران

برچسب ها:

تولید ،صنعت 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما