1397/12/25

وزیر صنعت در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی؛
لزوم ایجاد نمایشگاه دائمی فرش
وزیر صمت بر لزوم ایجاد شهرک تخصصی کفش و تکمیل نمایشگاه دائمی فرش در قم تاکید کرد.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، رضا رحمانی در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان قم لزوم ایجاد شهرک شهرک تخصصی کفش در قم را مورد توجه قرار داد و گفت: این وزارتخانه برای ایجاد شهرک تخصصی کفش همه نوع همکاری انجام می دهد.

وی ایجاد نمایشگاه دائمی فرش را نیز کاری مناسب دانست و وعده داد دومیلیارد تومان برای تکمیل این نمایشگاه تامین کند.

وزیر صنعت معدن و تجارت خواستار توجه ویژه قم به کفش و فرش شد و گفت: باید زنجیره های مختلف این دو را تکمیل کنید تا موجب اشتغال بیشتر استان شود.

رحمانی تصریح کرد: استفاده از تبصره 18، بودجه در اختیار نمایندگان مجلس، ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه، فرش و کفش قم است که می تواند موجب جهش در این دو شود.

وی با اشاره به وجود منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در قم گفت: بر اساس مصوبه دولت امکان ورود مواد اولیه بدون ثبت سفارش به این گونه مناطق وجود دارد که هدف از آن تسهیل امور است.

رحمانی از وجود ذخایر بیش از حد مصوب برخی اقلام مانند گندم در کشور خبر داد و افزود:امسال ششصد هزار تن آرد بیشتر از پارسال به اصناف داده ایم.

وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: از همکارانم خواسته ام برای حمایت از تولید هر جا لازم است بخشنامه های من را نیز را زیر پا بگذارند.

رضا رحمانی حفظ اشتغال موجود در کشور را شاه بیت فعالیت های این وزارتخانه برشمرد و گفت: به این منظور بیشتر اختیارات مانند ثبت سفارش را به استان تفویض می کنم و هر تصمیمی که ستاد تسهیل استان بگیرد مصوبه وزارت برای حمایت از تولید تلقی می شود.

وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: از همکارانم خواسته ام برای حمایت از تولید هر جا لازم است بخشنامه های من را نیز را زیر پا بگذارند.

وی خاطر نشان کرد: البته اطلاعات غلط نباید تایید شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بر شرایط اقتصادی موجود در کشور اشاره کرد و گفت: راه نجات تولید صادرات است و به همین جهت این وزارتخانه پروژه ویژه ای را برای صادرات به ویژه به 15کشور همسایه ایران تدارک دیده است.

رحمانی یکی از مشکلات صادرات کشور را نداشتن شرکت های بازار یاب دانست و گفت: ما براحتی می توانیم در برخی زمینه ها مانند فرش و کفش، بازار دنیا را به دست بگیریم اما نیازمند شرکت های بازار یاب هستیم.

وی خاطر نشان کرد: امروز اگر تحریم ها بر کشور آسیب می زند باید از فرصت های دیگر مانند صادرات فرش بهره بگیریم.

رحمانی گفت: در حالی که 15کشور همسایه ایران سال گذشته یک هزار و سیصدمیلیارد دلار واردات داشته اند ایران تنها سهم دو درصدی از آن داشته است در حالی که با افزایش اندک آن می توانیم به اشتغال و رونق تولید کمک کنیم.

وزیر صنعت معدن و تجارت دیگر راه حل مشکلات کشور را جلوگیری از خام فروشی به ویژه در نفت خام دانست.

رحمانی از فشار این وزارتخانه به خودروسازان هم سخن گفت و افزود: تولید بسیاری از قطعات خودرو در کشور امکان پذیر است از این جهت از خودرو سازان خواسته ایم تمام قطعات واراداتی از چین را در نمایشگاهی به معرض دید تولید کنندگان بگذارند تا هر کس می تواند تولیدات آنها را حتی تا ده درصد گرانتر از چین تولید کند.

وزیر صمت با اشاره به برخی دلال بازی ها در کشور از راه اندازی کنترل سیستمی در کشور خبر داد و گفت: با تکمیل سامانه های کنترلی تنها تولیدکنندگان می توانند مواد اولیه بگیرند.

وی به برخی تمهیدات برای دور زدن تحریم ها هم اشاره کرد و گفت: بخشی از مبارزه با تحریم های اقتصادی یافتن راههای دور زدن تحریم ها است و به دین جهت در برخی جاها (کشور) امکان فراهم شده و در برخی جاها نیز در حال مذاکره هستیم.

وزیر صنعت، معدن وتجارت بازگشت ارز حاصل از صادرات را برای کشور ضروری برشمرد و گفت: استفاده از ارز صادرات برای واردات از سوی بانک مرکزی تایید شده و ضمن آنکه برای واردات بدون انتقال ارز برای اقلام ضروری هم مصوبه گرفته ایم.

در این جلسه آقای سرمست استاندار قم هم خواستار تخصیص بخشی از مالیات بر ارزش افزوده استان به شرکت های صنعتی شد تا زمینه توسعه بیشتر استان فراهم شود.

در این جلسه تعدادی از فعالان اقتصادی مشکلات خود را با وزیر صنعت معدن و تجارت مطرح و خواستار حل این مشکلات شدند که مهمترین آنها لزوم تک نرخی شدن ارز، رفع پیمان سپاری ارزی، جلوگیری از افزایش تعرفه واردات ابریشم برای تولید فرش و رفع محدودیت بازگشت ارز حاصل از صادرات برای کالاهایی که ارزی به آنها تخصیص نیافته است بود.

امیرآبادی یکی از نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه خواستار توجه جدی به توزیع مناسب اقلام اساسی و جلوگیری از رانت خواری برخی افراد در این زمینه شد.

مدیر حوزه های علمیه کشور هم آمادگی این نهاد را برای همکاری با وزارت صمت اعلام کرد.

آیت الله اعرافی در دیدار رضا رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: حوزه علمیه آماده است در تولید محتوای مسائل مربوط به این وزارتخانه با آن همکاری کند.

وی همچنین بر ضرورت توسعه تجارت با کشورهای اسلامی و همسو با جمهوری اسلامی تاکید کرد.

صداوسیما

برچسب ها:

فرش ،تولید 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما