به گفته معاون صنایع عمومی وزیر صمت، صادرات لوازم خانگی کشورمان در چهارماهه ابتدایی امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش ۱۱ درصدی داشته است.
محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: افزایش صادرات لوازم خانگی در کشورمان در چهارماه امسال نشان از تولید داخلی بیشتر، عمق بخشی بیشتر و کیفیت بالاتر تولیدات لوازم خانگی داخلی است.
برادران در ادامه افزود: تا زمانی که نیاز داخل تامین بشود و بازار رقابتی در داخل وجود داشته باشد، ضرورتی برای واردات لوازم خانگی نمیبینیم ولی اگر بخواهیم واردات لوازم خانگی را داشته باشیم، باید از ظرفیتهای حمایتی مانند تعرفه استفاده کنیم تا تولیدکنندگان مطمئن باشند در یک رقابت نابرابری با تولیدکنندگان دیگر کشورها قرار نمیگیرند.
وی خاطر نشان کرد: در سالهای اخیر بیش از ۲۰۰ واحد لوازم خانگی در داخل کشور در حوزه تنوع محصولات، کیفیت و ضمانت با هم رقابت دارند. در حوزه خارج از کشور هم بعضی از محصولاتمان توان رقابتی بالایی دارند، ولی در بعضی از محصولات مان که نوپا هستند این نگرانی وجود دارد که به توان داخلی ایجاد شده و پیوندی که بین دانشگاه، شرکتهای دانش بنیان و قطعه سازها بوجود آمده، آسیب برسد. اما برای اینکه توان رقابتی را افزایش دهیم، باید به صادرات توجه ویژهای بکنیم.
ایجاد تعهدی جدید برای صنعت لوازم خانگی
معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به اینکه در پی درخواست از واحدهای تولیدی برای اعلام برنامه تولید خود در سال جاری، تاکنون ۳۰۰ واحد برنامه خود را اعلام کردهاند، از متعهد شدن این واحدهای برای تولید بالغ بر ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه لوازم خانگی در سال جاری خبر داد.
محمدمهدی برادران در حاشیه بازدید از بیست و چهارمین نمایشگاه المللی صنعت لوازم خانگی (هامکس ۱۴۰۳)، ضمن اشاره به اینکه صنعت لوازم خانگی ایران طی سالهای اخیر به لحاظ کمی و کیفی رشد خوبی داشته است، اظهار کرد: این نمایشگاه توانسته علاوه بر نیاز داخل، نگاهی به بازار صادراتی کشورهای همسایه نیز داشته باشد.
معاون صنایع عمومی وزارت صمت افزود: با توجه به رقابتی شدن بازار، از واحدهای تولید کننده خواستهایم تا امسال با برنامهریزی دقیقتر و به تفکیک، گروههای کالایی و محصولات خود را در قالب برنامه تولید اعلام کنند؛ از ابتدای سال جاری تاکنون، بیش از ۳۰۰ واحد برنامه تولید سالانه خود را اعلام کرده و متعهد شدند بیش از ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه لوازم خانگی در برنامه، تولید کنند.
وی تاکید کرد: این درحالیست که متناسب با این برنامه، نیاز ارزی منطبق بر درصد عمق داخلی هر محصول نیز تامین شده است.
گفتنی است بیستوچهارمین نمایشگاه هامکس ۱۴۰۳ با شعار "برای مردم، برای ایران" و با تمرکز بر تولیدکنندگان گروههای کالایی لوازم خانگی انرژیبر در مساحتی بالغ بر ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع و با حضور حدود ۳۰۰ شرکت خارجی و داخلی از ۱۹ مرداد ماه در محل دائمی نمایشگاههای تهران آغاز به کار کرده و تا ۲۲ مرداد ماه دایر است.